Nyhedsbrev Juni 2018

Nyhedsbrev Juni 2018

- 26/06/18

NYHEDSMAIL JUNI 2018

 

”Med den rette gnist, kan vi sammen tænde et bål”
 

Vingsted centerets idylliske grønne skovområde dannede rammen for den store Naturdyst – en del af LFBS' arrangement Aktiv Familieweekend. Hele hovedbestyrelsen i DBSU deltog sammen med en masse børn og unge samt deres forældre, og alle skulle igennem den store manddomsprøve; optænde et bål med halm og strygestål. ”Hvor svært kan det være?” er Parasport Danmarks motto, og dét gav genklang hos alle deltagerne – gnide to strygestål mod hinanden, så der blev skabt gnister til halmen, burde ikke være så svært. Gid det var så vel…
Efter en hel times råben, skrigen og kampsved af ren afmagt, kunne alle deltagere kaste deres blodsprængte vabelfyldte hænder i vejret og juble over at vi alle kunne sætte ild til et bål. Der blev givet highfives, krammet og sågar fældet en lille tåre over succesen.
Det var en kæmpe oplevelse af se de mange unge og deres forældre samarbejde og dele den succesoplevelse med hinanden – med den rette gnist, kan vi sammen tænde et bål.
 
I maj deltog DBSU på Aktiv Familieweekend, og for første gang som medarrangør på arrangementet. I samarbejde med LFBS var der fokus på idræt og bevægelse, ikke mindst rollemodeller. Udover at deltagerne skulle præsenteres for Showdown, Judo og zipline/svævebane på 350 m., så skulle de gennemføre aktiviteterne med andre unge med nedsat syn. Det er vigtigt, at vi spejler i hinanden – gode som dårlige oplevelser – og lærer af hinanden. Og at vi er en del af et fællesskab.
Udviklingskonsulent i Parasport Danmark Peter Kock Hansen og synskonsulent Per E. Mortensen gav også et oplæg samt lavede aktiviteter, hvor der blev gjort plads til alle – alle i bevægelse.
 
Denne Nyhedsmail vil indeholde følgende overskrifter:
- Ny bestyrelse – ny energi
- Dialog med Socialstyrelsen
- Det tilgængelige Folkemøde
- Arrangementer nær dig
- Hvad tilbyder DBSU
- Sommeraktiviteter
 

NY BESTYRELSE – NY ENERGI

Endnu engang afholdte DBSU deres store Landsmøde i marts/april, og endnu engang kom smilene frem på læberne hos alle medlemmer. Selvom Landsmødet blev afviklet midt i påskens helligedage, trodsede omkring 70 personer den lokkende snaps og lammesteg og deltog i DBSU's demokratiske arrangement. Formandsposten var på valg, og Kim Sørensen blev forslået og valgt. Samtidig er der skiftet ud i hele Forretningsudvalget i hovedbestyrelsen, og det har givet mulighed for nytænkning og videreudvikling på foreningens fremtidige strategier. Den nye bestyrelse ser ud som følger:
- Kim E. Sørensen, Landsformand
- Gustav Kallan Lauritsen, Kasserer
- Caspar Størup Gregersen, 3. FU-Medlem
- Cathrine Honoré, Sekretær
- Tine Drelsdorf, Bestyrelsesmedlem
- Lasse Larsson, Bestyrelsesmedlem
- Edis Adilovic, Bestyrelsesmedlem
- Victor Dahl Sørensen. Suppleant
- Mikkel Enok Pedersen, Suppleant
- Anna Elisabeth Agermose Kristiansen, Suppleant
 
Den nye bestyrelse har holdt møde i maj, og været i gang med at udforme en strategisk handleplan for bestyrelsesarbejdet for opnåelse af foreningens mål. Endvidere har der skulle sammenfattes fra de tidligere bestyrelseserfaringer, så bestyrelsesarbejdet nu bliver optimeret og effektiviseret. Helt konkret, så betyder det mere medlemsinddragelse i de nyoprettede udvalg; PR &/ Rekruttering, Aktivitet, Fritid & Kultur, samt Erhverv & Uddannelse. Senere på året vil der komme mere info om dette. Går man allerede nu med en ide og ildsjæl i maven, er man velkommen til at henvende sig til hovedbestyrelsen – Sammen kan vi tænde et bål!
 

DIALOG MED SOCIALSTYRELSEN

I maj har DBSU haft to møder i Socialstyrelsen; i Odense med fokus på synsområdet og Dialogmøde i København. Særligt på synsområdet, er det vigtigt at alle i landet får den rådgivning og indsats, som der er behov for. Der er et tydeligt billede af landkortet, at der er en kommunal forskel i de højtspecialiseret tilbud – og der bør ikke være en forskel i disse tilbud, om man bor i Storkøbenhavn eller i Sønderjylland. Alle skal have den rådgivning, som der er behov for. Lasse Larsson, Victor Dahl, Mikkel Enok og Kim Sørensen deltog ved disse møder.
 

DET TILGÆNGELIGE FOLKEMØDE

Solskinsøen Bornholm var dannede atter rammen for Folkemødet, og i år stod DBSU for et spændende event torsdag d. 14. juni. Med start ved Europa Kommissionens telt begav 3 hold med nedsat syn ud på Cirkuspladsen for at finde 3 poster. ”Tilgængelighedsstafetten” hed eventen, og det var lavet i samarbejde med Ballast CPH. Eventen udsprang af, at EU's tilgængelighedsdirektiv træder i kraft til september, og DBSU vil gerne sætte fokus på tilgængelighed – både den fysiske og den digitale tilgængelighed. Europa Kommissionens kommunikationschef, en tilgængelighedskonsulent og en synskonsulent fik simulationsbriller på, og skulle være på hold med andre deltagere med nedsat syn, og bevæge sig rundt – dels på Cirkuspladsen og på hjemmesider på deres smartphones. Specielt den digitale tilgængelighed, voldte flere af deltagerne, og det var også hensigten at sætte fokus på dette.
Arrangørerne på eventet, formand Kim Sørensen og kasserer Gustav Kallan, er stolte over, at eventen lykkedes, og flere pressefolk og tilhørende har vist deres interesse. Der skal lyde en stor tak til Ballast CPH og Claus Sørensen fra Mediehuset København for samarbejdet, samt en kæmpe tak til Europa Kommissionen for at komme med i deres program og lån af scene og telt.
 
Udover overstående event, var der også plads til at udforske Folkemødets mange debatter, og vi havde særligt fokus på de debatter, der omhandlede at få flere handicappede i beskæftigelse – i tråd med DBSU's projekt ”Mit Første Job”. Folkemødet har givet os en kæmpe oplevelse, og vi har fået et endnu større netværk, og slutteligt har vi efterladt et stort indtryk i folks bevidsthed om tilgængelighed. Tak til Jannie Holm Riis for den store logistiske frihed – med den rette gnist, kan vi sammen tænde et bål.
 

ARRANGEMENTER NÆR DIG

Efter succesfulde landsdækkende arrangementer, heriblandt VM i Goalball i Malmø og Gamerweekend i Trige, så er der flere fede arrangementer efter sommeren. Du kan f.eks. glæde dig til Sangweekend i august. Denne gang er det i Odense, og hér vil du igen kunne dele din sangstemme med andre sangfugle – og som altid få kyndige sanginstruktionerer.
Hvis du mere er til idræt og en øget kropsforståelse, så kommer Sund Krop arrangementet i sensommeren. Dér vil du blive præsenteret for træningsøvelser til hjemmebrug og også blive introdukseret for Blindefodboold. Synshandicappedes Motionsfond har støttet dette arrangement med et legat på 25.000 kr., og det er vi yderst taknemmelige for.
Mini-efterårsferien kommer også til dig som er mellem 10-16 år, og gerne vil have de fedeste dage i det bedste selskab – vi vil rigtig gerne se dig!
Yderligere er der to arrangementer på kalenderen; Lalandia arrangement i samarbejde med LFBS, og en konference for studerende i samarbejde med Interessegruppen.
 
Samtidig er der også de regionale arrangementer. I region Øst byder de på et klatringsarrangement ved det smukke Kragerup Gods i juli. Dette arrangement har allerede udsendt deres invitation,men der er flere invitationer på vej. I støbeskeen er der et Fyraftensmøde i samarbejde med DBS, køre i bil arrangement og ikke mindst regionens madklubber. Til februar 2019 venter også Generalforsamlingen i Region Øst, så du kan glæde dig til endnu mere indflydelse på aktiviteterne.
 
Vest for Storebælt finder du Region Vest, og efter deres fine arrangementer i foråret, så glæder de sig til at se dig efter sommeren til endnu flere arrangementer. Fællesspisning i Aarhus, Poolparty i Odense og en tur til Vadehavet med CKV Odense er blot nogle af de arrangementer, som allerede har udsendt deres invitationer, og der er flere på tegnebrættet. Et økonomi arrangement og et transport arrangement er blot nogle af de spændende ting, du kan melde dig til.
 
Er der noget, som har din interesse? Du kan finde de forskellige invitationer på hjemmesiden www.dbsu.dk. Du kan tilmelde dig arrangementerne ved at sende en mail til tilmelding@dbsu.dk. Eller tlf. 71710223. Til alle arrangementer vil der være ledsagere med fuldt syn, og hvis du ønsker din personlige ledsager, så skal du rette henvendelse til fu@dbsu.dk.
 

HVAD TILBYDER DBSU DIG?

DBSU har flere tjenester, som kan gavne dig som medlem. Udover fortrinsret til vores fede arrangementer og aktiviteter, så kan du få adgang til vores lydblade; Børne -og Ungdomsbladet. Vores dygtige redaktører laver diverse indslag, stemningsrapporter fra arrangementer samt konkurrencer med gode præmier. Lyt til bladene inde på hjemmesiden. Hvis ikke du allerede har login, så kontakt vores kontor på kontor@dbsu.dk.
Har du brug for juridisk vejledning, så har DBSU en retshjælpstjeneste. Vi har to kompetente frivillige, med hver deres relevante uddannelsesbaggrund, som stiller sig rådighed for juridisk sparring. De kan kontaktes på retshjaelp@dbsu.dk.
Og hvis du har temaer, henvendelser eller andre spørgsmål, så er du altid velkommen til at kontakte hovedbestyrelsen på hb@dbsu.dk.
 
Har du Facebook? Det har vi! Find os, like os og følg vores Facebookside ”Dansk Blindesamfunds Ungdom – DBSU”. Hér kan du følge vores seneste nyheder og videoer.
 

SOMMERAKTIVITETER

DBSU's mange aktiviteter er et supplement til alle de andre aktiviteter, der findes i det danske landskab. Og henover sommeren vil man også kunne opleve Sommerskolen på Refnæs og Summercamp på IBOS og Nordic Camp i Sverige. DBSU er til stede på alle tre steder, og vi glæder os. Hvis du har andre sommeroplevelser, så er du velkommen til at lave en lyd -eller en videooptagelse og dele den med os!
 
Og så endnu engang, så har hovedbestyrelsen oprettet tre udvalg; Erhverv & Uddannelse, Aktivitet Fritid  & Kultur, og PR & Rekruttering. Disse tre udvalg er vi rigtig stolte over at kunne præsentere for jer, og vi vil meget gerne have jeres inputs og bidrag. Er der et udvalg, som du gerne vil hjælpe til med, så ret henvendelse til hovedbestyrelsen. Vi ved, at I har så meget at byde ind med, og vi er åbne for jeres kvaliteter!
 
”Med den rette gnist, kan vi sammen tænde et bål”.

Tilmeld

For- og efternavn
Mail adresse
Tlf. nummer
Særlige oplysninger (info om kost, medicin og allergi)
CPR-nr.
 


Tilbage til oversigten